Een quote naar mijn hart. Geïnspireerd op een artikel uit
het NRC van 18 augustus: ‘Het wiel in de
bouw is echt al uitgevonden’. Over samenwerking tussen de diverse partijen in
de bouwsector. Of liever: het niet
samenwerken.
In het interview licht bouwadvocaat Jelle Otten het issue haarfijn
toe. Hoe vooral het gebrek aan communicatie en vertrouwen leidt tot de beruchte
faalkosten in de bouwsector. En niet
de techniek. Hij vertelt hoe een ware claimcultuur zorgt voor een starre,
niet-communicatieve houding tussen partijen. Dus als we daar eens iets over vastleggen in een contract?
Politieke spelletjes
Het intrigeert me. Als management professional in de
bouwsector verbaas ik me hier al langer over. Omdat ik het niet begrijp. Wat is
er nou prettiger dan open en met vertrouwen met elkaar te werken? Zonder angst,
zonder dubbele agenda’s en politieke spelletjes? Dat is mijn manier van werken.
En gelukkig denken mijn opdrachtgevers er precies zo over. En zo niet, dan laat
ik een opdracht als interim-manager of adviseur graag aan me voorbijgaan.
Soft skills
Samenwerken draait bij mij om wederzijds vertrouwen: afspraak
is afspraak. Dat ik daar succes mee boek als (interim)manager, komt niet alleen
door de hard skills. Dat komt ook door de soft skills: aandacht voor het proces én de mens . Ik focus op integraal samenwerken en stel
kritische vragen en krijg zo kristalhelder wat er moet gebeuren. Waar zitten de
pijnpunten?
En ik heb nog een troef: humor. Een geweldig instrument om
spanning tussen mensen weg te nemen, zware onderwerpen te relativeren en mensen
weer met elkaar in verbinding te brengen.
Op de man af
En de hiërarchie? Laat dat los. Als er problemen zijn, nodig
dan niet alleen de managementteams uit bij een vergadering, maar haal er mensen
van de werkvloer bij.
De man of vrouw die direct bij het proces betrokken is. En luister. De hiërarchie mag niet leidend zijn!
De man of vrouw die direct bij het proces betrokken is. En luister. De hiërarchie mag niet leidend zijn!
Stel, een logistiek bedrijf wil de sales een boost wil geven.
Zet dan bij vergaderingen ook Hoofd Planning aan tafel. Die heeft zicht op de data
van alle ritten. Zijn er computerproblemen? Nodig de verantwoordelijke man of
vrouw uit de voor de meeting. Je hoort meer, je ziet meer en je komt erachter
waar de bottleneck zit.
Woonwagenkamp
Directe communicatie. Ik houd ervan. Zo was ik ooit
betrokken bij een bouwproces op een terrein naast een woonwagenkamp. Het
bouwproject zou overlast geven. Zelfs de wethouder meed het kamp, terwijl juist
dán goede communicatie het verschil maakt. Ik bezocht de bewoners, ging in
gesprek en legde de situatie uit. Mijn open houding en mijn updates tijdens de
dagelijkse kopjes koffie braken het ijs.
Prettige bijkomstigheid: nog nooit was het terrein zo goed
beveiligd!
Alles draait om vertrouwen.
Kentering
Gelukkig zie ik een kentering. Binnen de ketensamenwerking en
binnen organisaties intern. Het besef dringt door dat de communicatie moet veranderen. Wie nu nog zoals 30
jaar terug werkt, redt het niet. Tijden veranderen, nieuwe generaties werken
anders.
Waar babyboomers nog vasthouden aan titels en een carrière bij
één bedrijf, werken jongere generaties flexibel en zelfstandig. Gebruik de
verschillen als kracht: combineer de kostbare kennis van de ouderen met de
technologische kennis van de (snellere) jongere generaties. Die bovendien
gewend zijn aan digitale en directe
communicatie.
Als ervaren zelfstandig professional hoop ik nog heel wat
bij te mogen dragen aan die open communicatie en het wederzijds vertrouwen binnen
organisaties.
Gentleman’s Agreement
En als we dat voortaan in een contract vast gaan leggen, sta
ik vooraan. Maar nog beter:
Afgesproken?
Lex Meuldijk
Geen opmerkingen:
Een reactie posten